Czym jest SERP?
Poszukujesz nowego swetra? Nie wiesz, gdzie znajduje się najlepsza restauracja włoska niedaleko warszawskiej Syrenki? Chcesz zrozumieć, w jaki sposób można przetworzyć energię z promieni słonecznych na elektryczność? Z pewnością pierwsze miejsce, do którego się zwrócisz to wyszukiwarka internetowa. Wpisując do niej wybrane zapytanie zobaczysz prawdopodobnie dziesięć wyników wyszukiwania - to co widzisz, to właśnie SERP.
Zbiór witryn, czyli SERP
SERP (Search Engine Results Page), czyli po prostu wyniki wyszukiwania, to zbiór kilku do kilkunastu witryn, które w opinii algorytmów przedstawią Tobie to, czego poszukiwałeś. W przypadku Google wykorzystywane jest ponad 200 czynników, na podstawie których tworzony jest ranking stron. Oczywiście można wpłynąć na decyzje algorytmów dopasowując serwis do wytycznych - tym się zajmuje skuteczne pozycjonowanie stron internetowych, znane również jako SEO.
Z czego składa się SERP?
Oprócz tzw. wyników organicznych lub naturalnych (czyli tych wybranych przez algorytmy), w SERP można także znaleźć wyniki płatne. Google wykorzystuje w tym celu reklamy Google Ads, umieszczając promowane strony najczęściej nad wynikami naturalnymi, choć można je spotkać również pomiędzy nimi czy też po prawej stronie. Wiele firm oferujących pozycjonowanie WWW oferuje także prowadzenie i optymalizację kampanii linków sponsorowanych, czyli właśnie Google Ads.
W wynikach wyszukiwania często umieszczane są również dodatkowe elementy mające za zadanie ułatwić odnalezienie poszukiwanych informacji, w tym między innymi odnośniki do powiązanych wideo na YouTube czy bezpośrednią odpowiedź na zadane pytanie.