Rodzaje wyników wyszukiwania
Żyjemy w czasach, gdy kiedy mamy jakiekolwiek pytanie, pierwszym miejscem, do jakiego się zwrócimy jest Google. W grudniu 2018 roku udział tego giganta w światowym rynku wyszukiwania był szacowany na aż 77% - nie bez powodu. Dziś wyszukiwarka jest w stanie odpowiedzieć na nasze oczekiwania i potrzeby bez żadnego problemu, wykorzystując różne rodzaje wyników wyszukiwania.
Organiczne, płatne, lokalne
Najbardziej podstawowy podział obejmuje wyniki:
- organiczne - algorytmy Google odpowiadają za wybranie i uporządkowanie linków do witryn, które według nich najlepiej dopasowane do zapytania. To właśnie tutaj największe znaczenie ma skuteczne pozycjonowanie stron internetowych - agencje SEO podejmują odpowiednie działania on-page i off-page, które mają na celu zapewnienie im miejsca w czołówce rankingu
- płatne - zwane linkami sponsorowanymi, spotykane w różnych częściach SERP, choć najczęściej nad wynikami organicznymi. Za ich obecność odpowiada kampania w ramach Google Ads (były AdWords)
- lokalne - wyniki dopasowane do lokalizacji użytkownika bądź lokalizacji wpisanej do zapytania. Przykładowo, osoba poszukująca restauracji przy Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie otrzyma zestaw wyników, które rzeczywiście dotyczą lokali położonych w najbliższej okolicy tego obiektu. Na ten ranking wpływa pozycjonowanie lokalne, składające się z działań skupionych na wybranej lokalizacji
I więcej!
Jednak wyniki wyszukiwania, czyli SERP to również szeroki zakres dodatkowych elementów, mających za zadanie szybciej i lepiej odpowiedzieć na zapytanie użytkownika. Mogą to być fragmenty z odpowiedzią, rozszerzone wyniki, mapki z zaznaczonymi lokalizacjami, a także panel wiedzy zawierający istotne informacje dotyczące zagadnienia. Nie dotyczą one bezpośrednio rankingu, choć poprzez optymalizację witryny i działania w zakresie pozycjonowania WWW również można na nie wpłynąć.